Praktijk afspraak
Actuele praktijkafspraken
Iedere dag tonen de medewerkers van deze praktijk maximale inzet om alle patiënten zo goed mogelijk te helpen. Om dit goed en professioneel te kunnen (blijven) doen zijn er praktijkregels en afspraken. Deze kunnen in de loop der tijd wijzigen door bv. verandering in de wetgeving of nieuwe inzichten die aangegeven worden vanuit de beroepsorganisaties.
- Wanneer degene die, bij de balie, voor u staat wordt geholpen en in gesprek is met de doktersassistente, vragen wij u afstand te bewaren. Dit in verband met de privacy.
- Indien u niet op een reeds gemaakte afspraak kunt komen vragen wij u deze minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen, of via de telefoon of via de mail op assistentmail@ezorg.nl
- Indien u een afspraak van de huidige dag niet kunt halen, door autopech bv., vragen wij u ons even te bellen op 050 – 309 11 10. Dat is prettig voor degene waarmee u de afspraak heeft en we kunnen gezamenlijk beoordelen of u alsnog geholpen moet worden en kunt worden op een later tijdstip.
- Als u onverhoopt op de huisarts moet wachten omdat het spreekuur uitloopt of er is een spoedgeval tussendoor gekomen, en dit brengt u in de problemen met uw andere afspraken die dag, meldt u dat dan aan de balie bij de doktersassistente. Dan kan gezamenlijk naar een oplossing worden gezocht.
Spreekuren
De spreekuren van zowel de huisartsen, PA i.o., praktijkondersteuners en doktersassistentes, evenals de spreekuren voor bloedafname, zijn uitsluiten op afspraak.
- We werken met 10 minuten consulten en op aanvraag kan dubbele tijd worden ingeboekt, evenals wanneer de doktersassistente dit tevoren zo inschat.
Een standaard consult duurt dus 10 minuten. Dit komt voort uit de regels en afspraken van de zorgverzekeraars en NZA (Nederlands Zorg Autoriteit). Bij het maken van een afspraak vragen de doktersassistentes altijd naar de reden(en) van uw bezoek. Zo nodig zullen zij doorvragen om de klachten helder te krijgen én de urgentie te bepalen. Aan de hand hiervan kunnen zij beoordelen of een enkel consult nodig is, of een dubbel consult. Tevens kan het prettig zijn dat de zorgverlener tevoren al enigszins weet waarvoor u komt. - Er wordt altijd geprobeerd om rekening te houden met uw voorkeur voor een bepaalde arts of zorgverlener. Dit is helaas niet altijd mogelijk.
Spoed
• Spoedgevallen zijn problemen die medisch gezien niet kunnen wachten tot een ander of later tijdstip of ander dagdeel. De doktersassistentes zijn opgeleid om de urgentie van uw klachten te kunnen bepalen en hiernaar te handelen.
Telefonische adviezen en E-consult
- Veel voorkomende klachten en vragen kan de doktersassistente aan de telefoon beoordelen en afhandelen. Zij zijn hiervoor opgeleid en hebben allemaal een medische opleiding afgerond. Vanuit de NHG (= het Nederlands Huisartsen Genootschap) zijn hier heel duidelijke en wettelijke richtlijnen voor gemaakt.
- Voor uitslagen van laboratorium, röntgen of andere onderzoeken dient u zelf contact op te nemen met de doktersassistente. Hiervoor kunt u het beste bellen na 11.00 uur. Of mailen op assistentmail@ezorg.nl.
- Eveneens is er de mogelijkheid zo’n uitslag op te vragen, of er verduidelijking over te verkrijgen t.a.v. beleid, via een E-consult bij de huisarts
- Voor telefonisch contact met de huisarts kan een afspraak gemaakt worden via de doktersassistente. Soms schat zij in dat het beter is toch op het spreekuur te komen omdat er bv. lichamelijk onderzoek vereist is bij desbetreffende klacht.
Of juist andersom, dat het wellicht niet nodig is op het spreekuur te komen en dat telefonisch contact tussen de patiënt en de huisarts ook zou kunnen volstaan. Iedere werkdag proberen de huisartsen tussen 10.00 – 11.00 uur het telefonisch spreekuur te doen echter dit lukt niet altijd door onvoorziene drukte of spoedgevallen. U wordt dan op een ander tijdstip alsnog terug gebeld, of de huisarts zal u mailen of een E-consult bericht sturen.
Tegenwoordig zijn vele patiënten al aangesloten bij ons patientportaal en dan kunt u zelf, op uw eigen tijd en moment, een bericht ( E-consult) naar de huisarts sturen waarin u uw vraag kunt stellen of terugkoppeling kunt geven.
Visites
- Visites worden alleen gereden indien het om medische redenen niet haalbaar of wenselijk is voor de patiënt om naar de praktijk te komen.
- Bij voorkeur worden visites die medisch noodzakelijk diezélfde dag gedaan dienen te worden voor 10.00 uur ’s ochtends aangevraagd.
- Bij bepaalde categorieën patiënten of ziektebeelden plant de huisarts met patiënt op langere termijn tevoren al een huisbezoek in.
- Visites worden alleen gereden binnen het praktijkgebied (zie beleidsplan).
- Visites kunnen worden aangevraagd bij de doktersassistente, die samen met u bespreekt of de visite noodzakelijk is, of dat het beter is dat u bij ons komt. (bijvoorbeeld i.v.m. betere onderzoeksmogelijkheden zoals ECG, lab, etc.)
- De huisarts maakt op basis van de klachten die u aangeeft (en de hieruitvoortvloeiende urgentie) zelf een route indeling. Het is dus lastig om een exact tijdstip van bezoek te geven, aangezien dit zomaar kan veranderen. De werkdag van de huisarts staat tevoren slechts gedeeltelijk vast en verandert voortdurend door de dag heen. Afhankelijk van de gebeurtenissen van die dag.
Financiën
- Indien u verzekerd bent declareren wij de kosten bij uw zorgverzekeraar.
- Huisartsenzorg valt onder de basiszorg en dit betekent dat u bij ons niets zelf hoeft te betalen. Bv. een bij ons verricht ECG wordt niet bij u gedeclareerd, evenmin als kosten van kleine chirurgie of inbrengen of verwijderen van een spiraaltje. Het vervolgonderzoek echter (de laboratoriumkosten van het bloedonderzoek, of de kosten van PA-onderzoek van een moedervlek die wij verwijderen, evenals het röntgenonderzoek, een echo, etc.) valt niet onder de basiszorg en valt daarmee wél onder uw eigen risico. Houdt er rekening mee dat u van dergelijke onderzoeken een rekening krijgt van uw zorgverzekeraar.
- Als u onverhoopt niet in staat bent om op uw afspraak te verschijnen, verzoeken wij u om dit zo snel mogelijk aan ons door te geven. Zie hierboven.
Sinds 1 januari 2011 is het toegestaan om de gederfde consulttijd bij de patiënt in rekening te brengen. Want in de voor u gereserveerde tijd, indien u onvermeld niet verschijnt, hadden wij een andere patiënt kunnen helpen. - Bij het niet verschijnen op uw afspraak maken wij een notitie. Bij twee maal niet verschenen te zijn sturen wij u een rekening. Voor meer informatie kan u kijken in de onderstane link.